• 30 juli 2017 om 07:23

    Sinds eind maart ben ik met mijn 1VJ op pad. Door Europa, Turkije, Georgië, Rusland, Kazachstan, Oezbekistan en nu in Tajikistan. (Misschien wel leuk, hier staan de foto’s: sixwheelseast.com)

    In Nederland was hij al niet perfect, maar onderweg het nodige kunnen laten verbeteren. In Turkije het hele blok (van een 3UW uit 1992) uit elkaar laten halen en voorzien van een nieuwe zuiger, nieuwe kleppen, nieuwe lagers. Daarmee zou het blok zelf goed moeten zijn. Toen ik hem daarna in Georgië weer startte sputterde hij enorm bij lagere toeren. Na het schoonmaken van de carburateurs was dat grotendeels verholpen. De garage in Georgië had alleen de “idle screw” helemaal uitgedraaid gelaten, dus die heb ik zelf nog af moeten stellen. (Die staat nu op 2,5 draai uit.) En toch loopt hij nog niet lekker.

    Ik ben nu in Tajikistan. (Op ongeveer 900 meter hoogte, dus dat valt nog mee.) Na alle zwartemarktbenzine uit waterflessen in Oezbekistan heb ik net alle benzine uit de tank laten lopen en die gevuld met het beste wat hier te krijgen is (95 van Gazprom). De carburateurs nog eens schoon laten maken. En nog steeds loopt hij niet lekker.

    Wat betekent “niet lekker lopen”, vraag je je af. Hij start koud met 1 druk op de knop en met de “throttle stop screw” helemaal ingedraaid loopt hij stationair eenmaal warm op 1.500 toeren. Bij rustig het gas open draaien gaan de toeren even mee omhoog, om dan bij 2.000 tot 2.500 toeren te blijven hangen en onregelmatig te sputteren en dan bij nog wat meer gas springen de toeren opeens weer mee omhoog en sputtert hij niet meer. Verder ruik ik ook benzine.

    Bij de motorgarage hier mist de motivatie om het mee uit te zoeken, dus hopelijk kunnen jullie me op weg helpen. Op mijn lijstje om nog te controleren staat:

    1. Hoe ziet de bougie er uit?
    2. Wat gebeurt er zonder luchtfilter?

    Wat zou ik nog meer kunnen proberen om er achter te komen wat er mis is?

  • 30 juli 2017 om 08:00

    Misschien valse lucht bij je inlaat rubbers kunnen los zitten of kapot zijn
    als de motor loopt iets van remreiniger bij die rubbers spuiten als hij harder begint te lopen zijn ze lek

     

  • 30 juli 2017 om 17:45

    Hallo Harm; je hebt de electronica nu goed?

    Andries tip moet je zeker tjekken.

    In de carb zit na het stiftje van de vlotter nog een filter/ zeefje. Kan troep inzitten. Sowieso alle kanaaltjes in de carb checken.

  • 30 juli 2017 om 21:55

    Gave website, had deze nog niet eerder ontdekt. Wat dat betreft is jullie pech dan mooie meevaller voor mij.  Ga er nog een rustig voor zitten.

    Wat betrefd het slecht lopen:

    • Valse lucht in de aanzuig circuit of tussen carburateur en blok. (inlaat rubbers)
    • Stationaire sproeier
    • Vlotter hoogte
    • Vacuum carburateur 2e trap, afstelling gasklep 2e trap
    • Carburateur beluchting
    • Kleppen checken op klepspelling, staan ze niet te strak

    Heeft de motor na revisie wel goed gelopen?

    Kan je eventueel geluid opname, beelden maken en die online zetten?

     

    Succes, keep posting!!

     

     

  • 10 augustus 2017 om 16:47

    Top, dankjewel voor jullie uitgebreide antwoorden. Wifi is wat lastig in de valleien van Tajikistan, dus vandaar mijn late reactie.

    @Andries: Hij ging inderdaad sneller lopen met wat carb cleaner op het inlaatrubber. Toen ik de carburateurs demonteerde brak het inlaatrubber zelfs helemaal van het metalen deel af. Dat moet bijna wel betekenen dat de monteur die ze schoongemaakt heeft stuk heeft teruggeplaatst of zelfs stuk heeft gemaakt. Nu heb ik het met siliconen gedicht, maar het is niet 100% luchtdicht. Over een week of twee ben ik bij MuzToo in Kirgizië. Zij verhuren XT600’s en hebben deze inlaatrubbers op voorraad. Die ligt er dus al een apart voor me.

    @josvandecross: Sinds ik de gelijkrichter die in Astrachan op me lag te wachten heb ik geplaatst laadt de accu weer naar behoren. Ik kan dus gewoon weer elektrisch starten. Wel lekker, wanneer ik op 4.200 meter hoogte van een heuveltje op lopen al buiten adem ben. In Kirgizië gaan de carburateurs uit elkaar en ga ik elk kanaaltje goed doorspuiten.

    @TheHunter: Dankjewel voor deze hele lijst. Die zal ik binnenkort eens nalopen, maar hopelijk was het inlaatrubber het enige probleem. Na de revisie heeft hij wel lekker gelopen, al duurde het even voor ik door had dat de idle screw niet goed stond. Daarna al snel weer andere factoren die van invloed waren: slechte benzine en temperaturen boven 50 graden in Oezbekistan en nu hoogtes boven 3.000 meter in Tajikistan. Zo gauw ik voor een wat langere periode op eenzelfde hoogte ben zal ik een filmpje maken en dat proberen te uploaden.

    Al met al wacht ik nu even het nieuwe inlaatrubber af. Ik zal jullie op de hoogte houden. En als ik weer in Nederland ben neem ik de motor een keer mee naar een activiteit.

    PS Als je even wilt lachen: twee dagen terug heb ik de motor goed vastgezet in een nat grasveld: http://sixwheelseast.com/post/164023921916/stuck-in-the-shakhdara-valley

    • Deze reactie is gewijzigd 6 jaren, 7 maanden geleden door harmtemolder.
  • 13 augustus 2017 om 22:03

    Beste Harm, dat is goed nieuws, vermoedelijk je probleem gevonden. Denk niet dat de monteur er veel aan kan doen, zijn verouderde rubbers die komen soms ineens los. Montage of demontage van de carb versneld het proces.

    Heb met de 34L op 4500 + hoogtes gereden, door de gasnaald 1 stapje te laten zakken (clipje 1 groef omhoog) kwam ik overal wel doorheen. Soms met wat horten en stoten en vaak zonder de gebruikelijke 40pk. Kortom heuvel op max 80km, (soms 65) maar waar je omhoog gaat, ga je ook weer naar beneden.

    Fijne reis nog

  • 1 september 2017 om 11:05

    Ik heb een paar dagen bij MuzToo kunnen werken en daar onder andere beide inlaatrubbers vervangen, de carburateurs en het luchtfilter schoongemaakt en die laatste opnieuw geolied. Hij loopt nu weer als een zonnetje.

    We zitten nu weer onder de 1.000 meter, maar ik zal dat clipje onthouden. Ze zitten nu beide (primaire en secundaire carburateur) halverwege. 1 stapje omhoog bij beiden zou dus al genoeg moeten zijn voor in de hoogte?

    Allemaal bedankt in ieder geval, ik kan weer genieten van mijn Ténéré.