• 14 november 2016 om 20:43

    Ik kon me niet bedwingen en heb nu sinds ruim een week ook nog een XTZ 750 uit ’94.. jeu! Rijdt fantastisch (op de snelweg), maar het benzineverbruik valt een beetje tegen. 1 op 14, en da’s met zeer constant 100 km/h (trajectcontrole).

    Nu las ik hier en daar dat dat wel eens aan oude needle jets en jet needles zou kunnen liggen, en ik zag ook nog iets over een “zwitsers setje” (kedo onderdeel 33072). Heeft iemand hier ervaring mee?

  • 15 november 2016 om 17:45

    ja jammer joh.een supertenere zal nooit een zuinigheidswonder worden.1op 14 is niet eens zo heel beroerd. ik heb heel vgoegha zo’n ding nieuw gekocht en die lieps toen 1op10.met heel wat afstelwerk en dynojet spullen[naalden en filters] liep hij rond 1op16 tot 1op 17..wel meteen aardig wat peekaas erbij.

    zwitsers setje lijkt me niks.vermoet dat hij dan heel arm staat af gesteld ivm hoogte.

    ik heb wel een op een paar zwitserse tenere 600 gereden en die waren echt niet vooruit te branden

  • 15 november 2016 om 19:49

    Dus het is eigenlijk wel ok zo – goed om te weten!

  • 16 november 2016 om 04:29

    Ze hebben zo`n zwitsers setje niet voor niets die naam gegeven.

    1:14 is best een fors verbruik.

    Wat je veelal ziet bij een hoog verbruik zijn versleten choke plunjers.

    Als de puntjes daarvan versleten zijn gaat hij steeds rijker lopen.

     

    En die kosten maar iets van €6 p/s (kedo)

     

     

  • 16 november 2016 om 19:57

    Goeie tip, zal ik zeker proberen! Volgens de kedo catalogus zijn de needle jet en jet needle van m.n. de 750/850 relatief snel aan vervanging toe, heb je daar ook ervaring mee?

  • 17 november 2016 om 09:43

    Slijtende naalden en naaldbuizen is de super idd niet vreemd. Ligt ook een beetje aan de dwars geplaatste carbs, de naald rust op 1 kant in de naaldbuis waardoor deze ei vorming inslijt. De TDM is hier ook bekend mee. Met het vervangen van de naaldbuizen en mogelijk ook de naalden, gewoon het standaard spul, kun je al verbetering krijgen in je verbruik.

    Als je het nog verder door wilt voeren kun je er ook nog voor zorgen dat de naald rechter in de naaldbuis komt door een kleine aanpassing. Het standaard ringetje vervangen door een “getrapt” ringetje.

    (2e afbeelding: extreem gevalletje naaldslijtage)

     

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 27 januari 2017 om 10:01

    Ik heb een tijd Zwitsers gereden op een van m’n Super tenere’s en dat loopt geweldig goed, mijn verbruik lag 1 op 18 en voelde geen vermogenverlies.